Αφιέρωμα στο Ετος Συντήρησης Τεχνικού Υλικού

«Στην άριστη λειτουργία του συστήματος συντήρησης, όλων των κλιμακίων, το οποίο θα αποτελεί το σημαντικότερο πολλαπλασιαστή ισχύος διασφαλίζοντας τον ορθό χειρισμό – λειτουργία των τεχνικών υλικών, τη μέγιστη δυνατή επιχειρησιακή διαθεσιμότητά τους και την άμεση επισκευή των βλαβών τους κατά τον πλέον οικονομικό τρόπο στην περίοδο ειρήνης και τον πλέον ταχύ σε περίοδο επιχειρήσεων, συμβάλλοντας καίρια στην απόκτηση συγκριτικού πλεονεκτήματος έναντι του αντιπάλου, το οποίο θα επιφέρει την πρόκληση συντριπτικού πλήγματος στο ηθικό και τη δυνατότητά του για έναρξη, ή συνέχιση των επιχειρήσεων».

 

Ιστορικά Στοιχεία

 

1. Η Διεύθυνση Τεχνικού δημιουργήθηκε την 1η Μαρτίου 1945 με τον τίτλο της Διεύθυνσης Σώματος Τεχνικών Υπηρεσιών και στεγάσθηκε αρχικά στην οδό Ζαλοκώστα, όπου είχε την έδρα του ο Γ΄ Κλάδος του ΓΕΣ.

Τη Διεύθυνση του Σώματος Τεχνικών Υπηρεσιών ανέλαβε ο Συνταγματάρχης Γκαγκούρης Γεώργιος, ο οποίος ως επικεφαλής επιτελείου εκλεκτών αξιωματικών, οι περισσότεροι των οποίων είχαν ανώτατη τεχνική κατάρτιση, οργάνωσε τις διάφορες μονάδες και διευθύνσεις του νεοσύστατου Σώματος. Οι συγκροτούμενες Μονάδες, είχαν ως πρότυπα αντίστοιχες Μονάδες του σώματος «ΡΕΜΕ» του βρετανικού στρατού και δημιουργήθηκαν παράλληλα με άλλες Μονάδες και Σχηματισμούς του Ελληνικού Στρατού, με σκοπό την τεχνική τους υποστήριξη.

 

2. Αρχικά συγκροτήθηκαν οι παρακάτω μονάδες:

 

α. Τεχνική Βάση Αθηνών.

 

β. Τεχνική Βάση Θεσσαλονίκης.

 

γ. 51ο Συνεργείο Επισκευών, με έδρα την Αθήνα, στο χώρο πίσω από την Λέσχη Αξιωματικών Ενόπλων Δυνάμεων στην πλατεία Ρηγίλλης.

 

δ. 54ο Συνεργείο Επισκευών, με έδρα τη Λαμία.

 

ε. 57ο Συνεργείο Επισκευών, με έδρα τη Θεσσαλονίκη.

 

3. Το έτος 1950 η Διεύθυνση Σώματος Τεχνικών Υπηρεσιών (ΣΤΥ) μεταστεγάσθηκε στην οδό Μπουμπουλίνας και τελικά, το έτος 1955 εγκαταστάθηκε οριστικά στο κτίριο του ΓΕΣ στο Χολαργό.

 

4. Την 1η Ιουλίου 1952 το Σώμα Τεχνικών Υπηρεσιών μετονομάστηκε σε Τεχνικό Σώμα (Τε.Σ).

 

5. Την 28η Αυγούστου 1968 το Τεχνικό Σώμα μετονομάστηκε σε απλώς Τεχνικό καταργώντας τη λέξη «Σώμα», το δε Κέντρο Εκπαίδευσης Τεχνικού Σώματος σε Κέντρο Εκπαίδευσης Τεχνικού.

Αποστολή

1. Η αποστολή του Τεχνικού Σώματος είναι η συντήρηση-επισκευή του τεχνικού υλικού του Στρατού καθώς και η διατήρηση-επαναφορά του σε αξιόμαχη κατάσταση.

2. Οι αρμοδιότητες του Τεχνικού, όπως προκύπτουν από την αποστολή του είναι:

α. Συντήρηση-Αξιοποίηση-Ανακατασκευή-Εκσυγχρονισμός κάθε είδους τεχνικού υλικού του Στρατού.

Συντήρηση - Αξιοποίηση - Ανακατασκευή- Εκσυγχρονισμός: Είναι κάθε ενέργεια και φροντίδα που αποσκοπεί στο να διατηρήσει ή να επαναφέρει το τεχνικό υλικό σε κατάσταση ετοιμότητας και περιλαμβάνει την ορθή υπηρέτηση του υλικού, τους περιοδικούς ελέγχους και δοκιμές, τις επιθεωρήσεις, την ταξινόμηση από απόψεως ετοιμότητας χρησιμοποιήσεως, τις επισκευές, τις αξιοποιήσεις και τροποποιήσεις, τις διασκευές, και τέλος τις ανακατασκευές και εκσυγχρονισμούς του τεχνικού υλικού (Πα.Δ. 6-8/2016).

 

Αξιοποίηση:

Με τον όρο «αξιοποίηση» νοείται η επαναφορά του υλικού σε κατάσταση χρησιμοποίησης, που γίνεται με μερική ή πλήρη αντικατάσταση επισκευασμένων ή καινούριων συγκροτημάτων, χωρίς να αποσυναρμολογηθεί το κύριο υλικό και με επισκευή των συγκροτημάτων που δεν απαιτούν βαριές μηχανουργικές εγκαταστάσεις (Πα.Δ. 6-8/2016).

 

Ανακατασκευή:

Με τον όρο «ανακατασκευή (rebuild)», νοείται η πλήρης αποσυ-ναρμολόγηση ενός συγκροτήματος ή κυρίου υλικού στα απάρτια που το συνθέτουν και η επανασυναρμολόγησή του, με τη βοήθεια των απαρτιών που μπορούν να ξαναχρησιμοποιηθούν και άλλων που ανακατασκευάστηκαν ή καινούριων συγκροτημάτων και υποσυγκροτημάτων (Πα.Δ. 6-8/2016).

 

Εκσυγχρονισμός:

 

Με τον όρο «εκσυγχρονισμός», νοείται η βελτίωση των τεχνικών και επιχειρησιακών χαρακτηριστικών και δυνατοτήτων του υλικού, αφού εφαρμοσθούν σ’ αυτό τα επιτεύγματα της σύγχρονης τεχνολογίας. Η βελτίωση αυτή επιτυγ-χάνεται με τροποποίηση ή ακόμη και με αντικατάσταση συγκροτημάτων με νέα σύγχρονης τεχνολογίας. Με τον εκσυγχρονισμό μπορεί να αλλάξει και η εξωτερική μορφή του κύριου υλικού (Πα.Δ. 6-8/2016).

 

 

β. Περισυλλογή-Μετακομιδή του βεβλαμένου βαρέως τεχνικού υλικού.

 

Περισυλλογή: Είναι η διαδικασία μετακινήσεως και μεταφοράς Βαρέως Τεχνικού Υλικού που έπαθε βλάβη ή ακινητοποιήθηκε, από τη θέση που βρίσκεται, στο Τμήμα Συντηρήσεως (Διμοιρία-Ουλαμό-Ομάδα) της Μονάδας ή στο Σημείο ή Σταθμό Περισυλλογής. Από εκεί το υλικό μεταφέρεται στο σημείο Μετακομιδής του Σχηματισμού με μέριμνά του (ΣΚ 210-1).

 

Μετακομιδή ΒΤΥ: Είναι η διαδικασία μεταφοράς του Βαρέως Τεχνικού Υλικού που έχει συγκεντρωθεί στα σημεία Μετακομιδής των Σχηματισμών και δεν μπορεί να επισκευαστεί από τη Μονάδα Τεχνικού 3ου Κλιμακίου, στις Προκεχωρημένες Αποθήκες Υλικού Πολέμου ή στα Τέρματα Γραμμών Συγκοινωνιών προκειμένου να αξιοποιηθούν από Μονάδες Τεχνικού ανωτέρου Κλιμακίου κατά αρμοδιότητα (ΣΚ 210-1).

 

γ. Επιθεωρήσεις τεχνικού υλικού.

 

δ. Σύνταξη μελετών-τεχνικών προδιαγραφών, για το τεχνικό υλικό του Στρατού Ξηράς.

 

ε. Εκπαίδευση τεχνικού προσωπικού όλων των Όπλων-Σωμάτων.

 

Εκπαίδευση

 

Η τεχνική και στρατιωτική εκπαίδευση του στρατιωτικού και πολιτικού προσωπικού πραγματοποιείται:

 

1. Στο Kέντρο Εκπαιδεύσεως Στελεχών όπου η εκπαίδευση οργανώνεται και πραγματοποιείται στη Σχολή Τεχνικού και στην Πτέρυγα Τεχνικής – Ειδικής Εκπαίδευσης και ως Ειδικό Κέντρο Εκπαίδευσης (ΕΚΕ).

 

2. Στη Σχολή Εκπαιδεύσεως Τεχνιτών Τηλεπικοινωνίας (ΣΕΤΤΗΛ - Πύργος).

 

3. Στη Σχολή Τεχνικής Εκπαίδευσης Αξιωματικών Τεχνικού (ΣΤΕΑΤΧ - Αττική).

 

4. Στη Σχολή Εκπαίδευσης Τεχνιτών Αεροπορικού Υλικού (ΣΕΤΑΥ- Στεφανοβίκειο Βόλου).

 

 

Στρατιωτικά Εργοστάσια Τεχνικού

 

301 ΕΒ

 

Ιστορία

 

Το 301 ΕΒ είναι το παλαιότερο εργοστάσιο του Ελληνικού Στρατού και συγκροτήθηκε την 1η Δεκεμβρίου 1945 αμέσως μετά τη λήξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, με την ονομασία «Συνεργείο Βάσης Αθηνών». Από 13 Ιανουαρίου 1947 μετονομάσθηκε σε «301 Συνεργείο Βάσης» και από τις 13 Ιανουαρίου 1948 μέχρι και σήμερα σε «301 Εργοστάσιο Βάσης».

 

Η ανάγκη υπάρξεως Εργοστασίου Βάσης κατά το 1945, που συμπίπτει με το χρόνο δημιουργίας του Τεχνικού Σώματος (Σώμα Τεχνικών Υπηρεσιών τότε) για τη συντήρηση του πάσης φύσεως τεχνικού υλικού του στρατού, κατέστη επιτακτική. Έτσι περί τα τέλη του 1945 και δυνάμει της ΕΠ 911299/21-9-45 διαταγής του ΓΕΣ συγκροτήθηκε Τεχνική Μονάδα με ονομασία «Συνεργεία Βάσης Αθηνών», με ανεξάρτητη οικονομική διαχείριση και προσωρινή υπαγωγή στην Τεχνική Βάση Αθηνών. Η Μονάδα εγκαταστάθηκε στα υπάρχοντα τότε κτίρια, στους Αγίους Αναργύρους Αττικής, τα οποία χρησιμοποιήθηκαν προ του πολέμου ως αποθήκες πυρομαχικών του Ελληνικού Στρατού. Η λειτουργία του άρχισε στις αρχές του 1946 και συνάντησε πολλές δυσχέρειες οφειλόμενες κυρίως στο μηχανολογικό εξοπλισμό αλλά και στις κτιριακές εγκαταστάσεις. Το πρόβλημα του μηχανολογικού εξοπλισμού αντιμετωπίσθηκε με την απόκτηση μέρους αυτού, από τις γερμανικές πολεμικές επανορθώσεις, αλλά συμπληρώθηκε και από πιστώσεις του ΓΕΣ και από την αμερικανική βοήθεια κατά την εποχή εκείνη.

 

Με την έναρξη της λειτουργίας του το 1946, το εργοστάσιο είχε σαν αποστολή την αξιοποίηση και επισκευή οχημάτων, αρμάτων, οπλισμού, πυροβόλων, καθώς επίσης και διαφόρων συγκροτημάτων και οργάνων, με περιορισμένες όμως δυνατότητες, οι οποίες αυξάνονταν με την πάροδο του χρόνου και σε συνάρτηση με τη βελτίωση των κτιριακών εγκαταστάσεων, του μηχανολογικού εξοπλισμού, αλλά και από την εμπειρία και την αύξηση του προσωπικού.

 

Με τη δημιουργία του καλλιτεχνικού χυτηρίου το έτος 1960 το εργοστάσιο επεξέτεινε τις δραστηριότητές του με την κατασκευή ορειχάλκινων ανδριάντων, προτομών και ανάγλυφων παραστάσεων, προς εξυπηρέτηση κοινωφελών σκοπών με πλέον χαρακτηριστική κατασκευή τον ανδριάντα του οπλίτη του Καλπακίου ύψους 5,50 μέτρων.

 

Την 1η Μαΐου 1964 υπήχθη στο 301 Εργοστάσιο Βάσης ως τμήμα αυτού το Συνεργείο Επισκευής Μηχανημάτων Μηχανικού (ΣΕΜΜ), το οποίο μέχρι τότε υπαγόταν στην 745 Βάση Μηχανικού με αρμοδιότητα τη συντήρηση των Μηχανημάτων Μηχανικού. Επί πλέον τη 15η Ιουνίου 1968 υπήχθη υπό το 301 ΕΒ το μέχρι τότε ανεξάρτητο 356 Εργοστάσιο Ελαστικών, με αποστολή την αξιοποίηση ελαστικών επισώτρων, αεροθαλάμων και διαφόρων ελαστικών βιομηχανικών ειδών.

 

Αποστολή

 

Στο 301 ΕΒ ανακατασκευάζονται και επισκευάζονται τροχοφόρα-ερπυστριοφόρα τεθωρακισμένα οχήματα, πυροβόλα, φορητός οπλισμός και μικρά-μεγάλα συγκροτήματα, όπως παρακάτω:

 

1. Οχήματα

 

α. MERCEDES 240GD - 290 GD – 290 GDT.

 

β. HMMWV (HUMMER).

 

γ. Λεωφορεία διαφόρων τύπων.

 

δ. Τροχοφόρα Οχήματα-ρυμουλκούμενα.

 

2. ΤΟΜΠ – ΤΟΜΑ: Μ113 Α1, Α2, Α3 – Μ106.

 

3. Πυροβόλα: Α/Κ Μ110Α2, Μ109 Α1Β, Α2 και Ρ/Μ Μ101.

 

4. Φορητός Οπλισμός (G3A3/A4, HK11, MG-3, Browning 0.50, πιστόλια 0,45 κ.α).

 

5. Λοιπά: Μηχανήματα Μηχανικού, Ηλεκτροπαραγωγά Ζεύγη, Κινητήρες από ταχύπλοα σκάφη.

 

Καινοτομίες

 

1. Κατασκευή και παραγωγή, σε μικρή κλίμακα, τρισδιάστατων αντικειμένων, εξαρτημάτων, μητρών και πρωτοτύπων μέσω 3D εκτυπωτή.

 

2. Δημιουργία πιλοτικής πλατφόρμας ψηφιακής βιβλιοθήκης Τεχνικού Σώματος.

 

3. Χρήση Ενιαίου Μηχανογραφικού Συστήματος Στρατιωτικών Εργοστασίων (ΕΜΣΣΕ).

 

4. Μελέτη και εγκατάσταση διάταξης τροποποιημένου Trip Line σε κάδους αεροπυρόσβεσης BAMBI BUCKET HL7600 και HL5000.

 

5. Συνεργασία με ιδιωτικό φορέα για την κατασκευή διάταξης παραγωγής ρεύματος αέρα με δίδυμους ανεμιστήρες.

 

6. Κατασκευή καταστροφέα ελαστικών.

 

7. Κατασκευή πλαστικού φυσιγγίου ασφαλείας.

 

8. Συσκευή Συστήματος Ταχείας Καταρρίχησης (FRIES)

 

 

 

303 ΠΕΒ

 

Ιστορία

 

Το σύστημα συντήρησης για τον Ελληνικό Στρατό και η διάταξη των Μονάδων αυτού, οδήγησαν στην ανάγκη δημιουργίας Προκεχωρημένου Εργοστασίου Βάσης (ΠΕΒ), για την εκτέλεση εργασιών συντήρησης 4ου -5ου κλιμακίου.

 

Το εργοστάσιο συγκροτήθηκε δυνάμει της ΑΠ Φ.418.4/32/431014/ 3-8-55 διαταγή του ΓΕΣ/Α3/1α και εγκαταστάθηκε το 1955 στη Λάρισα όπου υπήρχε ήδη εγκαταστημένο το 314 Συνεργείο Περιοχής Τεχνικού.

 

Το υλικό και το προσωπικό του 314 Συνεργείου Περιοχής Τεχνικού υπάχθηκαν στο νεοϊδρυόμενο 303 ΠΕΒ προκειμένου να βρίσκεται κοντά στις Μονάδες Εκστρατείας, ώστε να περιοριστούν οι μεταφορές των βεβλαμμένων υλικών που προωθούνταν στη Βάση Τεχνικού Αθήνας και έκτοτε δεν μεταστάθμευσε σε άλλη θέση.

 

Αποστολή

 

Στο 303 ΠΕΒ ανακατασκευάζονται και επισκευάζονται τροχοφόρα οχήματα, πυροβόλα, οπλισμός και συσσωρευτές διαφόρων τύπων, όπως παρακάτω:

 

1. Οχήματα

 

α. STEYR 680Μ - 680Μ3.

 

β. Μ 62, Μ 543, Μ543 Α2 Μέσης Περισυλλογής.

 

γ. VBL.

 

δ. Μηχανικού.

 

2. Ρ/Μ Πυροβόλα M56 105 χιλ. PACK.

 

3. Οπλισμός

 

α. Φορητός Οπλισμός (ΕΒΟ).

 

β. Βαρέα Όπλα Πεζικού.

 

4. Συσσωρευτές 12VΧ100ΑΗ, 12VΧ70ΑΗ, 12VΧ140ΑΗ.

 

Καινοτομίες

 

1. Αναβάθμιση οχημάτων STEYR 680M.

 

2. Κατασκευή Η/Ζ 50 KVA με κινητήρα STEYR. WD 610.39.

 

3. Μετατροπή-διασκευή οχημάτων KRAZ 255Β για μεταφορά λέμβων.

 

4. Εκσυγχρονισμός Κινητών Μαγειρείων Εκστρατείας (ΚΜΕ).

 

5. Αναβάθμιση γραμμής συσσωρευτών σε κλειστού τύπου AGM.

 

6. Κατασκευή τριγώνου πλαισίου ρυμούλκησης για όχημα ελαφράς περισυλλογής.

 

 

304 ΠΕΒ

 

Ιστορία

 

Η πρώτη εισήγηση της δημιουργίας εργοστασίου ανακατασκευής αρμάτων έγινε από τον διοικητή του 20ου ΤΣΥ, τον Ιούνιο του 1967. Με την Φ.049/ 732381/19 Ιαν 68/ΓΕΣ/4Ο ΕΓ αποφασίστηκε η ανέγερση του εργοστασίου επί εκτάσεως 500 στρεμμάτων στην περιοχή Αγίου Γεωργίου Βελεστίνου παρά την οδό Βόλου – Λάρισας.

 

Η συγκρότηση του εργοστασίου χρονολογικά έχει ως εξής:

 

α. 1969-1970: Σύνταξη μελέτης από το Τεχνικό Σώμα με συνεργασία Ελληνικού Τεχνικού Γραφείου.

 

β. Τον Οκτώβριο 1971 άρχισε η κατασκευή του εργοστασίου από την εργοληπτική εταιρεία «Αθηναϊκή Τεχνική» υπό την επίβλεψη της 735 Διεύθυνσης Στρατιωτικών Έργων.

 

Το έτος 1972 συγκροτήθηκε πυρήνας Αξιωματικών Τεχνικού.

 

Το έτος 1973 γίνεται η εγκατάσταση του εξοπλισμού και η πρόσληψη – εκπαίδευση του προσωπικού.

 

Τον Ιανουάριο του 1974 άρχισε η παραγωγική διαδικασία και τον Ιούλιο ανακατασκευάσθηκε το πρώτο άρμα.

 

Το έτος 1975 άρχισε η ποσοτική και ποιοτική παραγωγή.

 

Τον Ιανουάριο του 1976 άρχισε η επέκταση των υπαρχόντων συνεργείων (συγκροτημάτων ισχύος, σκαφών, πύργων – πυροβόλων και μηχανουργείου). Τον Απρίλιο του ίδιου έτους άρχισε η κατασκευή του συνεργείου ερπυστριών – τροχών, το Μάιο αυξήθηκαν οι δυνατότητές του με την κατασκευή νέων συνεργείων (ερπυστριών – τροχών, μικρών συγκροτημάτων, οπτικοηλεκτρονικών, αναγομώσεως ελαστικών οχημάτων και δοκιμαστηρίου κινητήρων αρμάτων), τον Ιούνιο άρχισε η κατασκευή του οικισμού διαμονής του προσωπικού.

 

Τον Αύγουστο του 1978 άρχισε η κατασκευή της στοάς βλητικών δοκιμών και του νέου στίβου δοκιμής αρμάτων.

 

1979: Αρχή λειτουργίας του συνεργείου ερπυστριών – τροχών.

 

1988: Αρχή λειτουργίας του συνεργείου μικρών συγκροτημάτων.

 

1991: Αρχή λειτουργίας του συνεργείου οπτικοηλεκτρονικών.

 

1993: Αρχή λειτουργίας του συνεργείου αναγομώσεως ελαστικών οχημάτων και εκσυγχρονισμός αρμάτων Μ48Α5 με σύστημα ελέγχου πυρός MOLF και σταθεροποίηση.

 

2001: Ολοκλήρωση κατασκευής και έναρξη λειτουργίας του συνεργείου νέων δοκιμαστηρίων κινητήρων, κιβωτίων ταχυτήτων και συγκροτημάτων ισχύος.

 

2002: Έναρξη λειτουργίας ρευστομηχανικής κλίνης.

 

Αποστολή

 

Στο 304 ΠΕΒ ανακατασκευάζονται άρματα μάχης, ερπύστριες-τροχοί-πέλματα ερπυστριοφόρων οχημάτων και οπτικά, όπως παρακάτω:

 

1. Άρματα Μάχης

 

α. ¨Μ¨ Σειράς: Μ48Α5, Μ60Α3

 

β. LEO 1Α5

 

γ. LEO 2Α4, LEO 2 HEL

 

2. Άρματα Περισυλλογής Μ88Α1, LEO 1ST, LEO2BUFFEL.

 

3. Γεφυροφόρα: LEGUΑN, M60A1 Γ/Φ, M48A5 Γ/Φ, LEO1 BIBBER.

 

4. Διάνοιξης Ναρκοπεδίων LEO 1GR ROLLERS, LEO 1 V MINE PLOUGH, LEO 1V ROLLERS.

 

5. Ερπύστριες- Τροχοί εδάφους όλων των ερπυστριοφόρων οχημάτων (Α/Κ πυροβόλων, αρμάτων, ΤΟΜΠ κ.α ).

 

6. Oπτικά – Οπτικοηλεκτρονικά Όργανα – ΣΕΠ - Συστήματα Σταθεροποιήσεως.

 

Καινοτομίες

 

1. Τροποποίηση πυροβόλου άρματος LEO2A4 από 120mm σε 105mm.

 

2. Μετατροπή άρματος LEO1GR σε πυροσβεστικό.

 

3. Τοποθέτηση πυροβόλου 105 χιλ σε άρμα LEO2Α4 και LEO2 HELL.

 

4. Αναβάθμιση γεφυρών Γ/Φ αρμάτων LEO1 BIBER και Μ-σειράς, σε κλάση 70.

 

5. Κατασκευή εναλλακτικών επαγωγικών αισθητήρων εγγύτητας σε Γ/Φ άρματα LEO1 BIBER.

 

6. Κατασκευή βαλβίδας ταχείας εκτόνωσης πυροσβεστήρων αζώτου αρμάτων σειράς LEO.

 

7. Κατασκευή 50 τεμαχίων DC/DC Converter, ως εναλλακτικού τρόπου τροφοδοσίας των θερμικών περισκοπίων αρμάτων Μ48Α3-Α5 MOLF.

 

8. Μελέτη αντικατάστασης πυροβόλου 120mm με 105mm σε άρμα LEO2 HEL.

 

9. Μελέτη εγκατάστασης πύργου άρματος Μ48Α5 MOLF σε σκάφος άρματος Μ60Α3.

 

10. Τροποποίηση υδραυλικής αντλίας LEO1GR και προσαρμογή της σε άρμα LEO2 BUFFEL.

 

11. Επισκευή Υδροπνευματικών Επανατακτών.

 

 

 

306 ΕΒΤ

 

Ιστορία

 

Στα πλαίσια της ραγδαίας ανάπτυξης των τηλεπικοινωνιακών μέσων που πραγματοποιήθηκε με την εφαρμογή της εξελισσόμενης με την πάροδο του χρόνου τεχνολογίας, μετά τη λήξη του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, παρουσιάστηκε η ανάγκη δημιουργίας ενός ενιαίου Συγκροτήματος - Εργοστασίου Βάσης Τηλεπικοινωνίας (κατά τα πρότυπα των αμερικάνικων Depots), το οποίο θα εξυπηρετούσε όλες τις ανάγκες τηλεπικοινωνίας του Ελληνικού Στρατού.

 

Το 306 ΕΒΤ συγκροτήθηκε το 1953 με διαταγή του ΓΕΣ, από το Συνεργείο Τηλεπικοινωνίας του 301 ΕΒ και του 339 Συνεργείου Επισκευών Συσκευών Τηλεπικοινωνίας, που στρατωνιζόταν στο στρατόπεδο «ΠΑΠΑΔΟΓΚΟΝΑ» στο Γουδί. Την 21η Οκτωβρίου 1961 μεταστάθμευσε από το Γουδί στην παρούσα θέση κοντά στον Δήμο Αχαρνών.

 

Το κυρίως εργοστάσιο σχήματος «Γ» κατασκευάστηκε το έτος 1961, η δε επέκταση και διαμόρφωση του σε σχήμα «Π», όπως και οι εγκαταστάσεις των βοηθητικών Τμημάτων Διοίκησης και Διοικητικής Μέριμνας κατασκευάστηκαν προοδευτικά με δαπάνες του Ελληνικού Δημοσίου. Επεκτάσεις του εργοστασίου έγιναν και στην περίοδο 1982-1990 με την κατασκευή του κτιρίου του Συνεργείου Κατασκευών, της Διεύθυνσης Επιθεωρήσεως και Ποιοτικού Ελέγχου, της Διμοιρίας Ανταλλακτικών.

 

Αποστολή

 

Στο 306 ΕΒΤ ανακατασκευάζονται και επισκευάζονται κατά βάση πάσης φύσεως υλικά τηλεπικοινωνίας του Στρατού, αλλά και ειδικά ΚΥ, όπως παρακάτω:

 

1. Συσκευές Ασυρμάτων (SEM-170, SEM-180-4, SEM-190, SEM-192, RACAL PRM 4720B, RTT TRANSWORLD, PRC-113, TRC-920, TRC-3600, PRC-138, Ο.Ε GRC-206CV TRA-931, PRC-9200, VRC-9200, VRC-9201, GRC-9200, HARRIS RF/5022).

 

2. Τηλέφωνα (ΤΑ-312).

 

3. RADAR (BOR-A 550).

 

4. Τηλεφωνικοί πίνακες (SB-130/GY) και GPS.

 

5. Ειδικά Όπλα (Κ/Β Α/Τ TOW, MILAN, FAGOT KORNET) και τα ηλεκτρονικά συστήματα, χειριστήρια και καλωδιώσεις του πύργου του ITV M 901A1, Α/Τ STRIM, Α/Α STINGER (μόνο στα εκπαιδευτικά υλικά και τα παρελκόμενα) και εποχούμενο Α/Α STINGER, (A/A ASRAD HELLAS), Α/Α πυροβόλο Rh 20 χιλ.

 

Καινοτομίες

 

1. Kατασκευή φωτοβολταϊκών συστημάτων με χρήση εύκαμπτων Φ/Β στοιχείων.

 

2. Κατασκευή Power bank φορτιζόμενο από φορητό Φ/Β σύστημα και από δίκτυο ηλεκτροδότησης.

 

3. Κατασκευή συστήματος διατήρησης συσσωρευτών υπό τάση.

 

4. Κατασκευή τροφοδοτικών συσκευών MGS των Α/Τ TOW II.

 

5. Κατασκευή συστήματος φόρτισης-διατήρησης συσσωρευτών τύπου «ΖΕΛΕ».

 

6. Κατασκευή ΣμηΕΑ (UAV) τύπου ΚΕΤΕΣ.

 

7. Κατασκευή φορητού συστήματος εκπαίδευσης «ΙΔΟΜΕΝΕΑΣ» σε συνεργασία με το ΚΕΠΥΕΣ

 

 

307 ΠΕΒ

 

Ιστορία

 

Το Μάιο του 1956 ιδρύθηκε το 200 Συνεργείο Επισκευών/ΕΠΑΡ στην Πάχη Μεγάρων και ανέλαβε από την Πολεμική Αεροπορία τη συντήρηση αεροσκαφών της Μοίρας Εναέριων Παρατηρητήριων (ΕΠΑΡ) του Πυροβολικού.

 

Τη 15η Αυγούστου 1963 συγκροτήθηκαν το 24ο και 25ο ΣΕΑΣ (Συνεργεία Επισκευών Αεροπορίας Στρατού) με έδρες το Βόλο και τα Μέγαρα αντίστοιχα και το 1971 το 23o ΣΕΑΣ στο αεροδρόμιο του Σέδδες.

 

Την 8η Απριλίου 1974 συγκροτήθηκε το 307 ΤΣΥΑΥ (Τάγμα Συντήρησης Αεροπορικού Υλικού), με έδρα το Στεφανοβίκειο Μαγνησίας, μετά τη συνένωση των τριών ΣΕΑΣ.

 

Την 9η Σεπτεμβρίου 1995, αναδιοργανώθηκε το 307 ΤΣΥΑΥ από Τάγμα σε Τεχνικό Συγκρότημα Υποστήριξης Αεροπορικού Υλικού, με υφιστάμενες επισκευαστικές Μονάδες το 1ο Τάγμα Επισκευών Αεροπορικού Υλικού (1ο ΤΕΑΥ) και το Συνεργείο Συντήρησης Βάσης, για την υποστήριξη του συνεχώς αυξανόμενου στόλου της Αεροπορίας Στρατού, με την παραλαβή νέων αεροπορικών μέσων. Την 1η Ιανουαρίου 2008, το 307 ΤΣΥΑΥ ανασυγκροτήθηκε στην σημερινή του μορφή με τη δημιουργία του 2ου ΤΕΑΥ στα Μέγαρα.

 

Αποστολή

 

Στο 307 ΠΕΒ ανακατασκευάζονται και επισκευάζονται τα πάσης φύσεως αεροπορικά υλικά του Στρατού (αεροσκάφη και ελικόπτερα), όπως παρακάτω:

 

1. UH-1H

 

2. CH-47D

 

3. AH-64A

 

4. AH-64DHA

 

5. NH-300

 

6. AB-206B:

 

7. A/Φ C12C

 

8. A/Φ ΚΙΝG AIR B200

 

9. NH-90

 

10. OH-58D

Καινοτομίες

 

1. Κατασκευή ανταλλακτικών με αντίστροφη σχεδίαση.

 

2. Επισκευή Video Recorders ΕΕ/Π ΑΗ-64A.

 

3. Επισκευή μη επανδρωμένων αεροσκαφών από το τμήμα Συνθέτων Υλικών με υαλόνημα σε κενό αέρος.

 

4. Τοποθέτηση συστημάτων αυτοπροστασίας, εντοπισμού-ναυτιλίας EGI, δορυφορικού τηλεφώνου και εντοπισμού GPS.

 

5. Κατασκευή 2 εξομοιωτών-προσομοιωτών εκπαίδευσης χειριστών Ε/Π UH-1 στο Α/Δ Στεφανοβικείου .

 

6. Εφαρμογή 19 πιλοτικών προγραμμάτων επισκευής συγκροτημάτων Ε/Π (Γενική Επισκευή (Overhaul) Πλάκας Αλλαγής Βήματος (Swashplate) Ε/Π S-70 του ΠΝ, καθώς και Ουραίου Συστήματος Προσγείωσης (Tail Landing Gear Shock Strut – TLG Shock Strut), Main Landing Gear (MLG) Shock Strut ΕΕ/Π ΑΗ-64, Μελέτη – Εγκατάσταση συστημάτων Εντοπισμού – Ναυτιλίας EGI σε ΑΗ-64Α).

 

7. Πιστοποίηση κατά ΕΛΟΤ ΕΝ ISO 9001:2015, (Quality Management System) στο πεδίο εφαρμογής: «Μελέτη, Έρευνα, Πρακτική Εκπαίδευση, Σχεδίαση για Επισκευή και Συντήρηση (ΜΕΠΕΣΕΣ) Αεροπορικού Υλικού και συναφή με αυτό εξαρτημάτων».

 

 

 

308 ΠΕΒ

 

Ιστορία

 

Την 1η Μαρτίου του 1945, ο Σχης (ΠΒ) Γκαγκούρης Γεώργιος, ως Διευθυντής του νεοσύστατου Σώματος Τεχνικών Υπηρεσιών αποφάσισε την συγκρότηση της Τεχνικής Βάσης και του 57ου Συνεργείου Περιοχής, με έδρα την πόλη της Θεσσαλονίκης.

 

Τον Αύγουστο του 1959, αναπτύσσεται το 308 Συνεργείο Περιοχής στο στρατόπεδο «ΖΙΑΚΑ» με πρόθεση να εξελιχθεί σε Προκεχωρημένο Εργοστάσιο Βάσης.

 

Την 24η Φεβρουαρίου του 1961, το 308 Συνεργείο Περιοχής μεταστάθμευσε στο στρατόπεδο «ΠΑΠΑΚΥΡΙΑΖΗ».

 

Το ίδιο έτος (1961), προσκολλάται στο 308 Συνεργείο Περιοχής η 317 Μονάδα Περισυλλογής. Κατά την ενεργοποίηση του, το 308 Συνεργείο Περιοχής απορροφά μεγάλο αριθμό Αξιωματικών, Υπαξιωματικών και Πολιτικού προσωπικού από το 312 Λόχο Επισκευών.

 

Τον Μάρτιο του 1961, αποφασίστηκε και τέθηκε ο θεμέλιος λίθος των κτιριακών εγκαταστάσεων του 308 Συνεργείου Περιοχής.

 

Το έτος 1964 αποπερατώθηκε το πρώτο και κύριο κτιριακό συγκρότημα και στη συνέχεια ολοκληρώθηκε η μεταφορά του συνεργείου από τα υπόστεγα (ΤΟΛ) της 652 Προκεχωρημένης Αποθήκης Υλικού Πολέμου.

 

Αποστολή

 

Στο 308 ΠΕΒ ανακατασκευάζονται και επισκευάζονται οχήματα μεταφοράς προσωπικού, πυροβόλα και ειδικά όπλα (ASRAD, STINGER κτλ.), όπως παρακάτω:

 

1. Οχήματα άνω των 5 τόνων:

 

α. Αρματοφορείς OSHKOSH M911.

 

β. Βαρέως Τύπου οχήματα Μηχανικού (STΕΥR 5 τόνων και άνω).

 

2. ΤΟΜΠ – ΤΟΜΑ: Μ113Α1, Α2 Μ577 (ΚΔΠ) FDCV, Μ106 Α2, Μ901 ΙΤV (TOW), BMP -1, ΛΕΩΝΙΔΑΣ.

 

3. Πυροβόλα: Α/Κ Μ109Α3 GEA1.

 

4. Περισυλλογής Μ578.

 

5. MLRS (Σκάφος μέχρι 4ο Κλιμάκιο).

 

6. Ειδικά Όπλα (Κ/Β Α/Τ TOW, MILAN, FAGOT KORNET) και ηλεκτρονικά συστήματα, χειριστήρια και καλωδιώσεις του πύργου του ITV M 901A1, Α/Τ STRIM, Α/Α STINGER (μόνο στα εκπαιδευτικά υλικά και τα παρελκόμενα) και εποχούμενο Α/Α STINGER, (A/A ASRAD HELLAS), Α/Α πυροβόλο Rh 20 χιλ, ηλεκτροϋγειονομικά υλικά.

 

7. Οπτικά - Οπτικοηλεκτρονικά Όργανα και ΣΕΠ.

Καινοτομίες

 

1. Κατασκευή ασπιδίων προστασίας πυροβολητή 0,50’’ σε πυργίσκο ΤΟΜΠ Μ113.

 

2. Τοποθέτηση κινητήρα εμπορίου της εταιρείας «CUMMINS» τύπου 6C8.3 σε ΤΟΜΠ G-127.

 

3. Τροποποίηση M/S 240 GD φορέα ΠΑΟ 106 χιλ σε φορέα πολυβομβιδοβόλου GMG 40 χιλ.

 

4. Εγκατάσταση Α/Α πυροβόλου ZU-23 σε ΤΟΜΑ BMP-1.

 

5. Εγκατάσταση αυτόματου συστήματος πυρόσβεσης ΗΙ-FOG (εκνέφωσης νερού) σε Μ109.

 

6. Εξέλιξη-αναβάθμιση συσκευής κατάδειξης στόχου με LASER «ΚΥΚΛΩΠΑΣ».

 

 ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΕΣ

1. Mετατροπή άρματος LEO1GR σε πυροσβεστικό (304ΠΕΒ).

2. Κατασκευή εύκαμπτου, φορητού φωτοβολταϊκού (Φ/Β) πάνελ υψηλής απόδοσης και διάταξη αποθήκευσης ενέργειας (power bank), πολλαπλών εξόδων(306 ΕΒΤ σε συνεργασία με το Εθνικό Κέντρο Έρευνας Φυσικών Επιστημών (ΕΚΕΦΕ) «Δημόκριτος»).

3. Κατασκευή συσκευής ταχείας καταρρίχησης (FAST ROPE) από E/Π CH-47D.(301 ΕΒ)

4. Κατασκευή μεταλλικής ασπιδας για την ολόπλευρη προστασία του χειριστή πολυβομβιδοβόλου GMG 40χιλ. σε πυργίσκο ΤΟΜΠ Μ113 (308ΠΕΒ).

5. Διασκευή ενός οχήματος KRAZ 255B (Ρωσικής προέλευσης) ώστε να είναι επιχειρησιακά κατάλληλο τόσο για τη μεταφορά λέμβων LCB 25 όσο και των ζευγμάτων πλωτής γέφυρας RIBBON, μέσω τοποθέτησης - προσαρμογής ανυψωτικής συλλογής που φέρουν τα ομόλογα οχήματα Μ812 (Αμερικανικής προέλευσης)-(303ΠΕΒ).

6. Κατασκευή Συστημάτων Μη Επανδρωμένων Αεροχημάτων (ΣμηΕΑ)-(306ΕΒΤ σε συνεργασία με το ΚΕΤΕΣ)

7. Κατασκευή συσκευής απαγόρευσης προσγείωσης ελικοπτέρων (Σ.Α.Π.Ε.) τύπου Boeing CH-47, Bell UH-1, Sikorsky S70 και Bell 212 (306 ΕΒΤ σε συνεργασία με το ΚΕΤΕΣ).

8. Κατασκευή συσκευής φόρτισης – διατήρησης συσσωρευτών τύπου Ζελέ αρμάτων σειράς LEO και Μ48Α5MOLF (306ΕΒΤ).

9. Αναβάθμιση γεφυρών αρμάτων Μ Σειράς, κλάσης ΜLC 60, ώστε να είναι δυνατή η διέλευση αρμάτων LEO2 A4 και LEO 2 A6 HEL (304ΠΕΒ).

Μνημόνια Συνεργασίας Σχολών – Εργοστασίων - Μονάδων ΤΧ με Ακαδημαϊκά Ιδρύματα

Οι διεπιστημονικές διεργασίες υλοποιούνται μέσω της υπογραφής Μνημονίων Συνεργασίας (ΜοU) Στρατιωτικών Εργοστασίων – Συνεργείων Περιοχής TX – Σχολών ΤΧ με Πανεπιστημιακά Ιδρύματα της χώρας αλλά και με Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑΛ), που καλύπτουν τις παρακάτω θεματικές ενότητες:

 

 

 

Οι σχετικές δράσεις περιλαμβάνουν:

 

 

 

Αναλυτικότερα, έχουν υπογραφεί τα παρακάτω μνημόνια: