To E/Π ΑΗ-64DHA αποτελεί ένα εξελιγμένο ταχέως αναπτυσσόμενο εναέριο οπλικό σύστημα το οποίο μπορεί να αναπτυχθεί ταχέως, να εμπλακεί στενά και σε βάθος, να καθυστερήσει, να παρενοχλήσει, και να καταστρέψει τις εχθρικές δυνάμεις. Είναι σχεδιασμένο να μάχεται και να επιβιώνει κατά την ημέρα, την νύχτα και σε αντίξοες καιρικές συνθήκες. Στην Αεροπορία Στρατού παραδόθηκαν το 2007. Το Apache Delta εξοπλισμένο με το σύστημα MTADS, παρέχει στο πλήρωμα δυνατότητες ακριβούς ναυτιλίας και εκτέλεσης επιθέσεων ακριβείας σε όλες τις συνθήκες πτήσης. Ο οπλισμός του περιλαμβάνει πυραύλους AGM-114 Ηellfire, οι οποίοι με βεληνεκές άνω των 8.000 m, χρησιμοποιούνται κυρίως για καταστροφή τεθωρακισμένων και γενικά “σκληρών” στόχων. Οι ρουκέτες Hydra-70 των 70 mm πλήττουν εχθρικό προσωπικό, ελαφριά θωράκιση και γενικά “μαλακούς στόχους”. Τέλος το ταχύβολο πολυβόλο M-230 των 30mm συμπληρώνει το οπλισμό του Ε/Π. Υπάρχει επίσης εγκατεστημένος καταγραφέας video, ένα πολύτιμο εργαλείο για αποστολές αναγνώρισης και εκτίμησης ζημιών.
To ΕE/Π ΑΗ-64Α Apache της εταιρίας ΜcDonnel Douglas (η οποία το 1984 εξαγόρασε την Hughes, που είχε αναπτύξει αρχικά το Ε/Π) αποτελεί το πρώτο επιθετικό Ε/Π της Αεροπορίας Στρατού. Είναι ένα εξελιγμένο ταχέως αναπτυσσόμενο εναέριο οπλικό σύστημα το οποίο μπορεί να αναπτυχθεί ταχέως, να εμπλακεί στενά και σε βάθος, να καθυστερήσει, να παρενοχλήσει, και να καταστρέψει τις εχθρικές δυνάμεις. Είναι σχεδιασμένο να μάχεται και να επιβιώνει κατά την ημέρα, την νύχτα και σε αντίξοες καιρικές συνθήκες. Το πρωτότυπο με την κωδική ονομασία YAH-64 πέταξε πρώτη φορά τον Σεπτέμβριο του 1975. Το 1976 η εταιρεία Hughes κέρδισε τον σχετικό διαγωνισμό και το Ε/Π άρχισε να παίρνει την τελική του μορφή. Το 1981 έλαβε την ονομασία “Apache” και το Φεβρουάριο του 1984 παραδόθηκε στον στρατό των ΗΠΑ το πρώτο ΕΕ/Π AH-64A. Στην Αεροπορία Στρατού παραδόθηκαν το 1995. Το Apache εξοπλισμένο με το σύστημα TADS, παρέχει στο πλήρωμα δυνατότητες ακριβούς ναυτιλίας και εκτέλεσης επιθέσεων ακριβείας σε όλες τις συνθήκες πτήσης. Ο οπλισμός του περιλαμβάνει πυραύλους AGM-114 Ηellfire, οι οποίοι με βεληνεκές άνω των 8.000 m, χρησιμοποιούνται κυρίως για καταστροφή τεθωρακισμένων και γενικά “σκληρών” στόχων. Οι ρουκέτες Hydra-70 Hydra-70 των 70 mm πλήττουν εχθρικό προσωπικό, ελαφριά θωράκιση και γενικά “μαλακούς στόχους”. Τέλος το ταχύβολο πολυβόλο M-230 των 30mm συμπληρώνει το οπλισμό του Ε/Π. Υπάρχει επίσης εγκατεστημένος καταγραφέας video με δυνατότητα καταγραφής μέχρι 72 λεπτά. Ένα πολύτιμο εργαλείο για αποστολές αναγνώρισης και εκτίμησης ζημιών.
Τον Αύγουστο του 2003 υπογράφτηκε η σύμβαση με την NHI Industries για την προμήθεια 20 Ε/Π ΝΗ-90 στoν τύπο ΤΤΗ (Tactical Transport Helicopter). Από αυτά τα 4 έχουν διαμόρφωση για ειδικές αποστολές (Special Operations), ενώ έχει υλοποιηθεί και η προμήθεια συλλογών για διασκευή 4 Ε/Π σε διαμόρφωση ασθενοφόρου. H ανάπτυξη αυτού του Ε/Π αποτελεί το προϊόν μιας συνεργασίας των εταιριών AIRBUS HELICOPTERS (Γαλλία, Γερμανία) LEONARDO (Ιταλία) και FOKKER.(Ολλανδία). Αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε υπηρεσία σε 12 κράτη. Είναι το πρώτο Ε/Π παραγωγής με αποκλειστικό σύστημα χειρισμού fly-by-wire. Κατατάσσεται στα μεταφορικά Ε/Π πολλαπλών ρόλων. Η παραλαβή τους από το ΕΣ ξεκίνησε το 2011 και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2024.
Το Ε/Π Αναγνωρίσεως (Ε/ΠΑΝ) OH-58D Κiowa Warrior αναπτύχθηκε από τον Αμερικανικό Στρατό πάνω στην «πλατφόρμα» του Ε/Π Bell 406. Τα έτη κατασκευής του κυμαίνονται από το 1991 έως το 2011. Φέρει δύο πυλώνες ανάρτησης όπλων, όπου υπάρχει η δυνατότητα τοποθέτησης πολυβόλου Μ3P, κάλαθου των 7 ρουκετών ή φορέα 2 πυραύλων HELLFIRE. Το σύστημα MAST MOUNTAIN SIGHT (MMS), που βρίσκεται πάνω από το Κυρίως Στροφείο (Κ/Σ) φέρει καταδείκτη LASER, υψηλής ανάλυσης κάμερα ημέρας καθώς και θερμική κάμερα (FLIR) για την αναγνώριση και προσβολή στόχων ημέρα και νύκτα. Η θέση του επιτρέπει τη διατήρηση του Ε/ΠΑΝ σε θέση κάλυψης σκάφους καθ’ όλο το χρόνο της αναγνώρισης στόχων αλλά και κατά σημαντικό μέρος της προσβολής τους.
To ελικόπτερο UH-1H, παγκοσμίως γνωστό ως το θρυλικό Huey (Χιούι) εμφανίστηκε με την ονομασία Βell Model 204 το 1956 και εγκαινίασε την εποχή των στροβιλοκινητήρων για τον στρατό των ΗΠΑ. Εισήλθε στην ενεργό υπηρεσία ως το ΗU-1 (αργότερα ως UH-1) Iroquois και πρωτοεμφανίστηκε στο Βιετνάμ το 1963. Ήταν ένα Ε/Π 9 θέσεων, πολλαπλών ρόλων το οποίο άλλαξε ριζικά τα δεδομένα και την σχεδίαση των επιχειρήσεων, προδίδοντας νέα έννοια στην 3η διάσταση του πεδίου της μάχης, εκτελώντας αεροδιακομιδές (MedEvac), εναέριες εφόδους, μαζικές μεταφορές μικρών κλιμακίων χωρίς τη χρήση αλεξιπτωτιστών καθώς και αποστολές εγγύς υποστήριξης. Το 1963 παραδόθηκε το UH-1D (Model 205), με μακρύτερη άτρακτο για τη μεταφορά 12 στρατιωτών πλην του πληρώματος, βελτιωμένους κινητήρες και ακτίνα δράσης καθώς και την δυνατότητα να φέρει ποικιλία οπλικών συστημάτων (πυροβόλο 20mm, ρουκέτες 2,75 inc και αντιαρματικούς πυραύλους). Η MedEvac έκδοση UH-1V μπορεί να μεταφέρει 6 φορεία και έναν νοσοκόμο. Το UH-1H (Model 205 A-1) ξεκίνησε την παραγωγή το 1967 και είναι όμοιο με το UH-1D με βελτιωμένο κινητήρα για αύξηση της μεταφορικής ικανότητας. Στην Αεροπορία Στρατού τα Ε/Π UH-1H άρχισαν να παραδίδονται σταδιακά από το 1969 μέχρι το 1981. Παρά την προχωρημένη ηλικία τους, παρέχοντας μεγάλο βαθμό αξιοπιστίας και ασφάλειας, αποτελούν το βασικό μέσο της ΑΣ ευρισκόμενα σε ενέργεια σε όλες τις Μονάδες αυτής.
Την δεκαετία του 1950 στην απαίτηση του αμερικάνικου στρατού για ένα νέο Ε/Π με 2 συγχρονισμένα στροφεία (tandem-rotor) απάντησε η εταιρία Boeing Vertol με τον τύπο Model 107, ο οποίος πήρε την κωδική ονομασία YHC-1A. Μετά το πέρας των αξιολογήσεων παρελήθφη από τον αμερικάνικο στρατό τον Δεκέμβριο του 1962 το Ε/Π CH-47Α Chinook το οποίο διέθετε 2 κινητήρες turboshafts T55-L-5. Toν Οκτώβριο του 1966 πέταξε το μοντέλο CH-47B με εξελιγμένους κινητήρες, τροποποιημένες πτέρυγες στροφείων και αρκετές άλλες βελτιώσεις. Η έκδοση “C” μπήκε σε παραγωγή το 1968 με εξελιγμένο κιβώτιο μεταδόσεως ισχύος και μεγαλύτερη χωρητικότητα καυσίμου. Η έκδοση “D”, η οποία ενσωματώνει 13 μεγάλες τροποποιήσεις παραδόθηκε τον Μάιο του 1982. To μοντέλο Βoeing CH-47D International, το οποίο αποτελεί την εξαγωγική έκδοση διαφέρει κυρίως από το βασικό στον κινητήρα ο οποίος είναι ο T55-L-714. To Chinook παράγεται κατόπιν αδείας και από την Ιταλία (Meridionali-Boeing CH-47C) και την Iαπωνία (Κawasaki-Boeing CH-47J). Τα πρώτα 5 Ε/Π CH-47C παρελήφθησαν το 1981 ενώ τα υπόλοιπα 4, τα οποία ανήκαν στην Πολεμική Αεροπορία, το 1988. Τα έτη 1994-95 γίνεται ο εκσυγχρονισμός τους στις ΗΠΑ στην έκδοση “D” ,ο οποίος αφορά κυρίως στην αυξημένη αυτονομία, από 2 ώρες και 30 λεπτά σε 5 ώρες. Έτσι η ονομασία του τύπου γίνεται CH-47D(LR){Long Range}. To έτος 2001 παρελήφθησαν 7 ακόμα εξελιγμένα Ε/Π CH-47D τα οποία εκτός από βελτιωμένη ισχύ στους κινητήρες (4500 ΗP έναντι 3750 ΗP), διαθέτουν εξελιγμένη μονάδα καυσίμου με σύστημα Full Authority Digital Electronic Control (FADEC), radar καιρού και συστήματα αυτοπροστασίας.
To E/Π AB-206 αποτελεί την ευρωπαική έκδοση (Ιταλική Agusta) του πασίγνωστου Βell 206 Jet Ranger. Ο τύπος αυτός έχει χρησιμοποιηθεί ευρέως παγκοσμίως στις πιό ακραίες συνθήκες πτήσης με μεγάλη επιτυχία. Το Βell Model 206 αποτελεί την πολιτική έκδοση του Ε/Π OH-58 Κiowa που βρίσκεται σε υπηρεσία στον στρατό των ΗΠΑ. Από την ελληνική Αεροπορία Στρατού παρελήφθηκαν το 1976 και χρησιμοποιούνται σε αποστολές VIP, ενάσκησης διοικήσεως και παρατηρήσεως.
To ΝH-300 της εταιρίας Bredanardi είναι ένα διθέσιο εκπαιδευτικό Ε/Π, το οποίο παρελήφθη από τη Σχολή Αεροπορίας Στρατού (ΣΑΣ) το έτος 1985 και αποτελεί το κύριο μέσο για την αρχική εκπαίδευση των χειριστών της Αεροπορίας Στρατού. Αντικατέστησε σε αυτό το ρόλο τα Ε/Π OH-13.
Eίναι ένα μονοκινητήριο αεροσκάφος, υψηλοπτέρυγο, εξαθέσιο κατασκευασμένο από την εταιρία Cessna. Είναι εξ΄ολοκλήρου μεταλλικό σκάφος και σχεδιασμένο σαν ελαφρύ φορτηγό ή επιβατικό. Είναι κατάλληλο για πολλές αποστολές και έχει κατασκευαστεί για να εκτελεί χαμηλή πτήση σε ανώμαλο έδαφος από μικρούς, ελαφρά ανώμαλους και πρόχειρους διαδρόμους. Παραλήφθηκαν από την Αεροπορία Στρατού την περίοδο 1965-1976 ενώ αριθμός αυτών αποσύρθηκε το 1982 και το 2009 λόγω παλαιότητας. Η έκδοση “Α” διαφέρει από την “Β” κυρίως όσον αφορά τον ισχυρότερο κινητήρα και ορισμένα βελτιωμένα πτητικά χαρακτηριστικά. Το U-17 αποτελεί ένα αξιόπιστο και χαμηλού κόστους μέσο για αποστολές Διοικητικής Μερίμνης, επείγουσας διακίνησης αλληλογραφίας και ενάσκησης διοικήσεως.
To C-12 είναι η στρατιωτική έκδοση του Beechcraft Super King Air. Κατασκευασμένο από την Raytheon Aircraft Company (RAC) (πρώην Beech Aircraft Corporation) είναι ένα Α/Φ με συμπιεζόμενη καμπίνα, χαμηλοπτέρυγο, πλήρους μεταλλικής κατασκευής, διαθέτει 2 κινητήρες PT6A και έχει δυνατότητα πλήρους ενόργανης πτήσης (Full IFR). Tο 1976 παρελήφθη από την ελληνική Αεροπορία Στρατού ένα Α/Φ C-12A το οποίο εκσυγχρονίστηκε το 1998 στη Γερμανία στην έκδοση “C”. Χαρακτηριστικά γνωρίσματα του Α/Φ είναι τα επιμήκη καλλύματα των κινητήρων, τα τετραγωνισμένα ακροπτερύγια και οι επιφάνειες του ουραίου πτερώματος, καθώς και μια διαμήκης αεροτομή κάτω από το πίσω μέρος της ατράκτου. Η βασική αποστολή του τύπου “C”, είναι η μετακίνηση της πολιτικοστρατιωτικής ηγεσίας ενώ του τύπου “R/AP”, το οποίο μπορεί να έχει διπλή διαμόρφωση, είναι η εκτέλεση αεροφωτογράφησης. Τα 2 Α/Φ C-12R/AP, προσγειώθηκαν στην Ελλάδα την 29 Οκτ και 4 Νοε 2003 με συμμετοχή και Ελλήνων χειριστών της Αεροπορίας Στρατού.
Γενικό Επιτελείο Στρατού
Στρατόπεδο Παπάγου, Λεωφ. Μεσογείων 227-231, Χολαργός
Τ.Κ.: 15561 – Ελλάδα
Τηλ.: 2106555911